torsdag 25 november 2010

Etik i sociala spel

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/_7hJi7u_VFM/story01.htm:
Gamespot kör en berättelse om etik och moral i sociala spel marknaden, vilket under de senaste åren har exploderat att involvera hundratals miljoner spelare. Mellan mikro-transaktioner, få spelare att rekrytera vänner, och den tunna linjen mellan övertygande spel och beroendeframkallande spel, det finns gott om möjligheter för utvecklare att agera på obskyr verksamhet. Citerar: "har de mest framgångsrika sociala spel idag används mycket enkla spelmekaniken och uppmuntrar varken strategi eller skicklighet, men regelbunden samverkan med spelet ... Även onekligen framgångsrik, har de befintliga sociala spelet ramen varit föremål för mycket debatt bland spelutvecklare från alla hörn av spelet industrin, från huvudfåran till indie samhället. Några, som Super Meat Boy skapare Edmund McMillen, är särskilt kärv i sin bedömning. "sociala spel tenderar att ha en riktigt krasslig och missbruk innebär för manipulation som de använder till rep människor i och hålla dem i "McMillen sagt." Människor är så luras att att att de ska faktiskt spendera riktiga pengar på något som gör absolut ingenting, ingenting alls. "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar