tisdag 28 december 2010

Ledare: laddningsbara batterier är en vintage gadget akilleshäl

Intressanta nyheter ses i http://www.engadget.com/2010/12/28/editorial-rechargeable-batteries-are-a-vintage-gadgets-achille/:
En av mina favorit aktiviteter runt helgdagar besöker min ständigt växande samling av avvecklade (och ofta dråpligt föråldrad) mobil maskinvara som jag håller i lager. Det är en årlig tradition för mig - en möjlighet att dra saker ur lådan, se till att alla apparater, tillbehör och dokumentation är insekt-och skadedjur fri, rengöra batteriets kontakter blåsa av ett års värde av damm, och allmänt kontrollera att allt är i gott skick. Låt mig säga dig, känner jag mig som ett barn i en godisbutik varje gång jag drar ut och öppna dessa behållare. Jag vet att när jag sluta känna på det sättet, är det dags att sälja samlingen - men för nu, det är fortfarande precis lika spännande som när jag började köpa slumpmässiga prylar från min barndom ett decennium sedan.

På ytan kan du anta att elektronik är tidlösa. De är tillverkade av material som är avsedda för dagligt bruk och missbruk, trots allt, och det skulle vara lätt att tro att en gadget kvar i lager - oanvända - skulle bli kvar i exakt samma skick som den dag du lämnade den . Jag har lärt mig den hårda vägen, dock att verkligheten är lite mer obehaglig: plast verkar torka ut och bli spröd som åren går, och saker börjar sprickbildning och splittring. Lådor och förpackning bryts, nästan som om de är återvinning sig om du gillar det eller inte. Och batterier - särskilt lut - kommer att läcka överallt, äta genom kretsar och oxiderande kontakter går att reparera.

Fortsätt läsa Ledare: laddningsbara batterier är en vintage gadget akilleshäl

Ledare: laddningsbara batterier är en vintage gadget akilleshäl ursprungligen visades på Engadget on Tue, 28 Dec 2010 14:01:00 EDT. Se våra villkor för användning av foder .

Permalink | | Tipsa | Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar