lördag 9 juli 2011

Twitter Endgame: IPO, schack, eller Roulette?

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/fCb0DLlpyg0/:

Redaktörer OBS: Gäst bidragsgivare Semil Shah är en entreprenör intresserad av digitala medier, konsument-internet och sociala nätverk. Han är baserad i Palo Alto och du kan följa honom på Twitter @ semilshah .

Rapporter virvlande som Twitter är i samtal om att höja $ 400.000.000, vilket värderar bolaget nära till $ 8 miljarder. Det verkar som om det bara var igår som Twitter upp $ 200m från Kleiner Perkins . Vid tiden för Kleiner investering, skrockade en del förståsigpåare under deras andedräkt, hävdar den gamla venture företaget betalade upp på priset för att kräva lite av eget kapital i sociala nätverk, som de hade uppfattats ha missat.

Trots att skratt, kan det vara John Doerr , hans partner, andra Twitter investerare , och deras anställda som delar i den sista skratt. Förutom att framgången av deras nisch medel, visste Doerr exakt vad han gjorde när han jagade ner den här affären i december förra året. Att köpa en bit av Twitter, kan man ansluta prickar för möjligheten att Doerr, med sin djupa kunskap om Google , vet något om ett Twitter-slutspel som fick sin investering safter flödar. Det har varit otaliga blogginlägg försöker visa att Google ska köpa Twitter. Samtidigt lämnade annan teknik jättar hängande utan några sociala data kan uppfatta Twitter som en attraktiv uppköpskandidat också, vilket ger dem ett stort nätverk och hjälpa segla många muromgärdade-garden webbplatser fyllda med sociala, användargenererat innehåll. Kan bolagets större aktieägare bidra till att skapa konkurrens för en Twitter-affär i en mycket liten marknad?

Den namnupprop av Twitter investerare är imponerande, fylld med namn på blue chip företag som vågar och konsument kändisar webben, av vilka många byggt sitt rykte till stor del genom denna investering och det med rätta. Med cirka 400 anställda, varav hälften fokus på teknik och produktutveckling, inte Twitter inte nödvändigtvis behöver nästan en halv miljard dollar i ytterligare finansiering för att fortsätta. Hittills har man kunnat boka några intäkter bygger till stor del på främjas tweet annonsenheten.

Men det har också varit att förvärva företag för att eliminera döda vinklar i sin teknik och produktutbud, hittills spendera mer än $ 50M på inköp som Fluther , TweetDeck och nu senast, Backtype . Man skulle kunna hävda att eftersom bolaget fortsätter att få produkten tillbaka på rätt spår att en blandning av städning plus nyförvärv vettigt att få produkten till en punkt av stabilitet. Detta tycks vara vad som händer speciellt under den produkt ledning av C0-grundare Jack Dorsey , som kom tillbaka, men fortfarande är VD för torget , och tidigare Google AdSense guru Satya Patel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar