måndag 29 augusti 2011

Vara rätt

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/U9IG3a6qzpM/:
lincoln

En av Steve Jobs mest förödande talanger är att veta när han har rätt. Med han menar jag att han och hans team av duktiga designers, ingenjörer, supply Wranglers kedja, och teknologer. Stående klappa när alternativet är värre är en svår gå att göra, men en Apple i Jobs har gjort ett varumärke.

Ta iPhone 4 och dess berömda avbrutna samtal kris. Jobb svarade med att leverera en programfix, jämför problemet till andra konkurrerande utbud, vilket ger ett fritt fall för dem som hade redan köpt telefonen och gör ett avtal med Verizon för att åtgärda det verkliga problemet: AT & T. Man kunde se att lösa i strategin. Detta är vad vi har upptäckt, detta är vad vi kommer att göra, tror vi att du kommer att hålla med oss. Han hade rätt.

Samma låt med skivbolagen. Har de vill fortsätta att blödningar intäkter och förstöra den logiska grunden för att bygga stöd för nya talanger? Eller ville de att acceptera en strategi som skulle ge dem lite hjälp i övergången till en digital framtid på bekostnad av en kraftfull partner som ibland verkade vara en gatekeeper. Bakom beräkningen var insikten att ingen annan inom teknologi stod en chans att routing runt kartellen och gå direkt till publiken.

Under åren sedan han återvände till Apple, och även innan med nästa maskin, som Jobs ner markörer som han inte skulle dra sig tillbaka. Disketter var ett enkelt samtal, som ljud-och videofiler överväldigad formatet. CD-skivor var nästa, snabbt följt av DVD, TV och film media blåste ut den fysiska lagringen modell. Men som med WiFi på iPhone, införandet av nätverkslagring som standard mediet körde utbyggnaden av denna teknik.

Det tog några tunga lyft för att få AT & T för att låta WiFi i basen plattformen. Transportören drog den korrekta slutsatsen att det skulle sätta press på sina SMS kassako, och utkrävde gränser för 3G-bandbredd för nedladdning av musik, video och program i gengäld. Ändå blåste e-post och webbsurfning genom förväntningar, vilket tvingar bolaget att bygga ut sitt nät så snabbt som det kunde. Antennagate var i verkligheten mer om omvandlingen av telefonen till en mobil dator.

När Android-telefoner visade samma användningsmönster, höll Jobs trycket på med iPad, starta om datorn som ett nätverkscentrerade enhet sans DVD-enhet och även ett adresserbart hårddisk för alla avseenden. Återigen uteslutning av Flash var en envis händelse i början, men snart blev det tydligt att Apple var omdefiniera den bärbara OS kring en ny plattform, app, som wrappered runt webbläsare och inte tvärtom. Genom att utesluta plug-ins och samtidigt öppna HTML 5 som downlevel dev miljön, tog jobb fördel av Android konkurrens för att öka bandbredden insatsen ännu en gång.

Mycket görs av AppStore krav för att ta 30% av abonnemangen, men genom att bevara HTML 5 alternativa arbetstillfällen i kraft marknader App-modellen i jämförelse. icloud försvagar Android öppna argument untethering ladda ner från skrivbordet maskinen, samtidigt som destabiliserar hela begreppet av desktop och så småningom bärbara datorer också. Diskett, hårddisk, 3G, OS, filsystem, skivor, ladda ned - varje grundbulten är inaktuell till förmån för en moln-värd avancerade Rich Client Platform. De flesta imponerande, fast jobb till en premie prismodell tills resten av marknaden var tvungen att köra om och tappa till Apples inflytande med volym leverantörer.

Den senaste tidens händelser har understrukit styrka förnya, release, nöjd modell. HP: s kapitulation på hårdvara handlar lika mycket om cloud computing som det handlar om iPad, men Googles Motorola förvärv är en tydlig signal om att publiken inte kommer att överge apps. Kollapsen av TV-nät var redan på gång eftersom filmbolagen försökte undvika skivbolagens öde, men iPad skickat det ov

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar