torsdag 29 september 2011

Real journalistik, VentureBeat Style

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/LKtoPLh9YNY/:
BS VB post

Och det, förresten, är varför någon som bryr sig om riktig journalistik misstro TechCrunch-Dylan Tweney, VentureBeat

TechCrunch har gott om kritiker. Men jag tror inte att jag någonsin har läst en sådan sabbat försök till en takedown som ett inlägg publicerades i kväll på VentureBeat av Dylan Tweney titeln Hur TechCrunch är tillbaka på rummet erbjudanden förstöra sin trovärdighet (som nu har tagits ner, här är en splogged version ). Tweney mailade mig ca 20 minuter innan han postade påstår, "Vi har bevis på att ni handeln fördelaktiga täckningen för framtida exklusiva, och vi kommer att publicera i kväll."

Vad var just detta "bevis"?

Tydligen skickade grundare av en start VentureBeat ett e-postmeddelande försöker att få lite tryck för en mindre nyhet i utbyte mot framtida exklusivitet. I e-postmeddelandet, som var riktat till VentureBeat, nämner han namnet på en Techcrunch annons säljare. Dessutom är ett VentureBeat författare gift med en rådgivare i bolaget. (Ja, jag är förvirrad också). Det var allt.

Jag är inte säker på vad detta visar än Tweney inte vet vad ordet "bevis" betyder. Kanske det visar sig att vissa startups gör allt för att få täckning. Vad som gör detta ännu värre var att den e faktiskt inte är avsedda att TechCrunch, men VentureBeat, som start grundaren Verdi Ergun påpekade efter inlägget gick upp.

Vi här på TechCrunch var slags flummoxed av den ursprungliga rapporten. Ingen av författarna här på TechCrunch har någonsin hört talas om företaget eller pratat med dem. Vi har aldrig skrivit om dem. Och vi har kört aldrig någon av deras annonser. Vi har ingen koppling till företaget.

Med andra ord var VentureBeat berättelse, rubrik, och slutsatsen total skitsnack.

Kanske det är därför Tweney snabbt ändrade hans första raderna från:

AOL-ägda Tech blogg TechCrunch är ofta anklagas för handel gynnar för exklusiva.
Nu har vi bevis.

till

Nu har vi ett e-postmeddelande som ser ut att backa upp påståenden.

Egentligen hade VentureBeat inte ens det. Någon ber att handla favörer för täckningen är inte samma sak som någon faktiskt få dessa tjänster. Men på något sätt ett e-postmeddelande skickas till VentureBeat var nog för Tweney att koka ihop en berättelse från hela trasa om hur TechCrunch avslut favörer för exklusiviteter hela tiden. För protokollet, är det också fullkomligt skitsnack.

Medan vi är på ämnet journalistik, är här ett förslag. Om du ska göra besynnerliga anspråk på jakt efter sidvisningar, är det en bra idé att ha bevis på att säkerhetskopierar dina egna påståenden och rubriker. Journalistik, ny eller gammal, handlar om att vara rätt. Även när du kastar en punch, det fungerar bättre om du står inför din motståndare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar