torsdag 13 januari 2011

Balansera Choice med irreversibla konsekvenser på spel

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/RrZFzIICmeE/story01.htm:
Den rörliga pixlar blogg har en artikel om den känsliga balansen inom videospel mellan att ge spelare meningsfulla val och konsekvenser som inte nödvändigtvis kan ändras om spelaren inte gillar hennes val efteråt. Citerar: "En av mina mer visceral upplevelser i spel kom nyligen när jag spelar Mass Effect 2, i vilken en serie av händelser ledde mig att tro att jag skulle bara indirekt mördade de flesta av mina besättning När mellansekvenser slutade var jag gungar i. min stol, ögonen, hjärtat bultade, och som kontroll ägnades åt mig en gång, jag gjorde det enda som jag tyckte var rimligt att göra. jag återställer spelet Detta, naturligtvis, endast ledde till avslöjandet att Evenemanget var förutbestämd och därav drar slutsatsen att (av BioWare's logik) en hög grad av magisk utstrålning och blåfärgad beslutsfattande innebar att jag kunde få allt tillbaka till det normala. ... kärleksfullt, kunde jag säga BioWare åtminstone gjorde ett bra jobb konditionering mina förväntningar på ett sådant sätt att spelet skulle kunna vinna det här svaret, men faktum kvarstår: när de konfronteras med en konsekvens som jag inte kunde hantera, var min omedelbara spelare svar att sluta och få en gör-över oundviklighet var bara något. att jag kunde acceptera när det var direkt visat mig. "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar