måndag 9 maj 2011

Så jag är tillbaka på Twitter. Beroende är en jäkla Thing

Intressanta nyheter på webbadressen:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/ap8zbdW58QU/:

Tillbaka i augusti förra året, med en liten mängd av media fanfar, jag slutade Twitter och alla andra sociala nätverk.

På den tiden var jag mitt uppe i att göra slutliga ändringar till Upgrade samt skriva tre kolumner i veckan. För någon som gör en levande skriva om sig själv, förklarade jag, Twitter är en enorm distraktion från betalt arbete. Det är också, som jag upptäckte medan forska boken, dödlig för god dokumentation: att skapa en sträng av försörjningsavbrott, kontextfria uppdateringar, snarare än den typ av konsekvent berättelse du kan hitta på en blogg.

Till dem som föreslog att jag helt enkelt skära ner på min Twitter-användning, snarare än att sluta cold turkey, pekade jag på min kamp med alkohol. Den något-patetiska sanningen är att jag är förbannad med en beroendeframkallande person, en allt-eller-inget-tänkande som har, för att parafrasera Homer Simpson, orsaken till och lösningen på alla mina problem.

Och så slutade jag Twitter.

Snabbspolning framåt åtta månader och med min bok klar för release ....

(Hora-plugg: Storbritannien / Euro pocketbok är tillgänglig från Amazon nu , euron Kindle upplagan kommer att följa denna vecka - USA läsare kan beställa pocketutgåvan med fri global sjöfart här )

... Och en månad långa resa till Las Vegas under uppsegling, var jag inbjuden att skriva en daglig dagbok för Huffington Post. Och som alla HuffPost författare, var jag förväntade mig att ge en fungerande Twitter-konto så att läsarna kunde skicka mig deras synpunkter, eller missbruk eller vad det är som HuffPost läsarna använder Twitter för att skicka.

Jag visste vad som skulle hända förstås. Beställning mig att åter Twitter för en månad är som att beställa mig att gå tillbaka till drickandet i en timme. Visst annan, en månad senare, Vegas är min över men min Twitter missbruk är tillbaka med besked: nästan 1000 tweets under den senaste månaden.

Som var fallet i mitt drickande dagar, jag är omgiven av coacher. Min publicist, Jess, är cock-a-hoop om ytterligare PR-kanal min återkomst till Twitter ger (ett par läglig tweets studsade boken i de 50 resor skriva böcker på Amazon UK , vad nu det betyder). Under tiden, vänner välkomnade min min återkomst till tjafsa om tåg , Criss Angel och allt annat halvfärdiga trodde fladdrar genom min hjärna, och jag är säker ens mina fiender är stärkta av den ytterligare ett par dussin saker en dag att hata om mig.

Den snabbhet med vilken min Twitter missbruk har återvänt görs mer anmärkningsvärt av att - som jag skrev tidigare - jag verkligen inte missa det. Återigen, det finns paralleller med mina andra stora beroende: folk ofta frågar mig om jag fortfarande längtar efter alkohol, men sanningen är att det mesta jag inte. När jag drack kunde jag inte föreställa mig att ta sig igenom en stressig dag - eller en stressfri dag, eller någon annan typ av dag - utan möjlighet till en öl. Inom en vecka eller två att sluta, dock kunde jag inte förstå vad all uppståndelse var om. Jag wa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar