måndag 4 juli 2011

Samhällskunskap

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/YOPO2SAuNtc/:

Åsikter om Googles nya sociala initiativ verkar vara långsammare. Den samlade uppfattningen är att Google har gjort ett bra arbete i att undvika där de har tappat bollen i tidigare insatser. Även en del bra arbete med att skapa ett sätt att snabbt navigera genom en serie av folk åsikter. Och en underbar video verktyg som påminner om de första dagarna när vi alla samlades kring lägereldar att skjuta vinden.

De tidiga trådarna väntat självrefererande, precis som de har för varje ny start tjänst vid denna tidpunkt i konjunkturcykeln. Med Twitter, lurade jag i månader tills realtids kommunikation bussen gav en öppning för FriendFeed. Fortfarande i fas med Foursquare, som ansluter andra iOS program på push anmälan bussen som det faktiskt är en service till mig. Facebook är mestadels ett e-postmeddelande tjänst

Tracking Google utbyggnaden har varit förvånansvärt lätt med Twitter. Jag tänker det finns några dolda brunnar av information i cirklarna kommentar strömmen, men för det mesta värdet ligger kvar på posten eller dela nivå. Techmeme absorberas stansen med lördag kväll i helgen. Några slutsatser baserade på detta tidiga uppgifter:

  1. Ställena kommer att lyckas men omedelbart klonade av Facebook + Skype denna vecka. Detta kommer att driva upp priset till nära noll, med reklam och gamification ge intäkter stöd för konsumenttjänster.
  2. Google kommer att bita ihop och öppna upp till Ios. Att skylla på AppStore fungerar bara tills tjänsten expanderar bortom den första vågen, därefter en HTML 5-versionen kommer att räcka till för alla, men push-meddelanden. Med iOS 5 sjöfarten i två månader, ingen tid att spela Android marknadsföring spel.
  3. Google har lagt ironiskt sig i positionen av att vara en jätte betatest för Microsoft att fundera över när de försöker och finess kollapsen av Office. Mycket att utläsa från Googles spets-toeing runt Gmail och dess misslyckande att integrera sociala, men Microsoft kommer inte att lyssna.
  4. Twitter behåller kontroll över @ nämna moln, som inte har någon genomföras parallellt i cirklar förutom sin användning av syntax. Som Ray Wang frågar, var är Venn diagram verktyget?
  5. Var är utvecklaren incitament att bygga vidare på toppen av detta? Android, naturligtvis, men om så mycket av API-strategi är ännu inte klart varför gjorde de fartyg detta nu istället för att vänta?
  6. För att besvara den sista frågan, eftersom det tydligen Google ser någon konkurrens anledning, eller för att uttrycka det annorlunda, svaghet i dess färdplan. Inget svar på iTunes Match, Apple TV / AirPlay, Skivspelare, iPad ingen blixt fart, FaceTime på-platser, etc. Samtidigt cross-mobil videochatt visar upp i AppStore.
  7. Varför skär ut lejonparten av tablet marknaden när det är den enskilt största anledningen folk uppfattar någon form av hopp bollen i sociala? Om Larry Page är hela cirklar et al då vem som skötte ChromeOS butik? Om 25% av bonusar är kopplade till sociala, hur gör de andra 75% bryts ned?
  8. Kanske 25% Android, 25% söka 15% Apps och 10% krom. Förmodligen hållbar under cykling den sociala vågen, men var är störande energin flödar? Glöm inte att Gmail kom ut från en off-sökning pool av talanger och resurser. Snart kommer vi att kunna beräkna alternativkostnaden för detta arbete.
  9. Facebook och Twitter skulle gärna e-post går bort, men Microsoft och Google skulle. Inte bra att ha dessa lagkamrater.
  10. Jag använde aldrig Twitter listor. Jag har inte segmenterade Facebook till en vän listor heller. Men ännu mindre vill jag microcast till segmenterade cirklar. Jag tycker om att testa gränserna för vad folk kommer att tolerera i en enda ström, som ni kan säkert se på Techcrunch kommentarer här. Något körde antagandet på Twitter inte bara trots 140 tecken och en offentlig ström men på grund av vad k

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar