söndag 2 oktober 2011

Chamath Palihapitiya att Airbnb VD: "Om du vill Likviditet, ... göra den tillgänglig för alla"

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/B2OI96DRjNA/:
chamath-palihapitiya-1

Ska grundarna ta pengar från bordet i senare venture rundor, och i så fall under vilka omständigheter? Ett extra privata e-post till Airbnb VD Brian CHESKY från Investor och tidigare Facebook exec Chamath Palihapitiya som läckt till Kara Swisher på AllThingsD tar denna fråga i skarpt fokus igen. Den e återges nedan bör du läsa den i sin helhet.

Palihapitiya tar inte fråga så mycket med grundarna samla $ 21.000.000 av $ 112.000.000 runt för sig själva, utan snarare med det sätt som de gjorde det. "Min grundläggande principen för det här är att om du vill likviditet, det är bra, men du bör göra den tillgänglig för alla. Annars ingen ska få det ", skriver han. De tog det som en rak utdelning som, noterar Palihapitiya, "kan du killar att ta pengar från verksamheten och inte späda ut dig själv."

Airbnb är inte den första varma start för att ta pengar från bordet under en stor satsning runda. Groupon insiders tog berömda $ 345.000.000 från en $ 950.000.000 rundan redan i december 2010, innan det började bli hårig . Och hälften av Twitter senaste $ 800.000.000 rundan gick specifikt för att köpa ut anställda aktier. Men det finns en skillnad mellan hur Airbnb och Groupon grundare belönas sig själva och hur Twitter gjorde det. Twitter sprider pengarna mer jämnt till anställda och tidiga aktieägarna i stället för att kanalisera nästan allt till grundarna.

En ny klass av investerare kliva på att tillföra likviditet till grundarna och medarbetarna, och tidiga aktieägare. Med anledning av vad jag kallar mezzanine riskkapital (DST-typ erbjudanden som fungerar som en brygga mellan slutet erbjudanden skede tillväxt och en IPO) har det blivit allt vanligare för start grundarna och anställda att ta ut innan en börsintroduktion eller uppköp. I allmänhet är detta en bra sak eftersom den belönar dem som tar risken att bygga framgångsrika startups, men om belöningen inte sprids rättvist det kan slå tillbaka. Palihapitiya varnar: "Om du ses som själva arbetar och skuggiga, skadar det bara din långsiktiga framtidsutsikter." Läs hela hans e-postadress nedan väga in med dina tankar i kommentarer:

Från: Chamath Palihapitiya
Datum: Sat, 1 oktober 2011 11:16:05 -0700
Till: Brian CHESKY
Ämne: Airbnb finansiering ...
Brian,
Kopia Marc, Reid, min affär lag

Tack igen för att ge mig chansen att delta i din senaste finansiering. Jag hade en chans att se över docs länge igår och jag ville följa upp så, helt ärligt, jag har aldrig sett en del gillar det här mer än ~ 60 investeringar jag gjort och jag är ganska berörda.

Jag är helt för att få den bästa värderingen kan du, minimera utspädning och maximera kontroll. Vi gjorde detta strålande på Facebook ... alla våra finansieringar (utom vår första $ $ $ från Peter Thiel) utfördes inte av nödvändighet, utan möjlighet. Som sådan hade våra investerare praktiskt taget ingen kontroll och det resulterade i ett mycket bättre resultat. Som vi har diskuterat, jag i allmänhet tror inte att investerare lägger mycket till en framgångssaga och så minimera deras inverkan är

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar