lördag 1 oktober 2011

The9 lanserar mobil spelplattform & SDK till att ge utvecklarna tillgång till den kinesiska marknaden

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/GUkY8MyS8gQ/:
39137_The9LOGO9_b

The9 , den ansenliga NASDAQ-noterade kinesiska spelet förläggare och utvecklare, har gjort en hel del investeringar i USA spelmarknaden under det senaste året. ( Reflekterande, tycks det, en stigande asiatiska intresse för amerikanska företag, speciellt spel .) Som en del av sin internationella strategi har The9 varit full fart framåt för att skapa bättre möjligheter för internationella spelbolag och utvecklare att göra inbrytningar i den kinesiska mobil och socialt spelande marknader, som traditionellt har svårt områden för icke-kinesiska utvecklare tillgång till effektivt (och lönsamt).

I maj slog sig The9 med Intel och Time Warner att göra en $ 23.000.000 investeringar i CrowdStar , till exempel. Tidigare i år skapade också en $ 100.000.000 fond (kallas Fund9) att fokusera på investeringar i kinesiska spelbolag, såväl som utomlands.

Samtidigt meddelade The9 också ett 5-årigt licensavtal med Aurora fint för att kunna använda företagets OpenFeint mobil social programvara Gaming Network (som fungerar på både iOS och Android) i Kina.

Kort därefter började företaget med hjälp av $ 100.000.000 fond , i samarbete med OpenFeint, att få välja spel från internationella Android-utvecklare på den kinesiska marknaden.

Idag är The9 lägga resterande del, återigen använda sitt avtal OpenFeint licensiering och stora spel fond - men denna gång med iOS. Bolaget meddelade idag att man släpper de en iOS Software Development Kit (SDK) för sina mobila och sociala spelplattform, kallad The9 Game Zone (vilket naturligtvis, som drivs av OpenFeint). Detta är av intresse för just därför att Game Zone på Ios ger internationella utvecklare att "genomföra sociala funktioner i online-och mobila spel" som är skräddarsydd för "Kinas 800 miljoner starka spelmarknaden", säger The9 VP Mobile Business Chris Shen.

När det gäller att skriva in den mobila spelmarknaden i Kina, är amerikanska och internationella utvecklare träffat ett antal hinder, bland annat lokalisering krav och fragmentering. Jämfört med den i USA och västvärlden, sade Shen, App marknaden i Kina är komplicerat, eftersom det finns mer än 100 app butiker i drift, och var och en av de stora kinesiska OEM tillsammans med massor av tredje part försöker ta sig in på marknaden. Så det finns i frågan om tillgång till dessa många app-butiker för att garantera storskalig distribution, lokalisering av utländska program för den kinesiska marknaden, tjäna pengar på den aktuella marknaden, och så vidare.

Fördelen då, av The9 plattform och SDK är att bolaget partner redan med mer än 30 av de största kinesiska App butiker (som enligt lag utgör omkring 90 procent av landets Apps), inklusive ca butikerna som lanserades av de tre stora kinesiska telekom-operatörer.

Så, genom att använda the9 Game Zone på Ios kan mobila spelutvecklare förnya sina fristående mobila spel till interaktiva, sociala spel optimerade för den kinesiska marknaden. Och snart kommer utvecklare också att kunna korsa marknadsföra sina spel på de 30 app-butiker, tjäna pengar med virtuella varor och valuta, dra nytta av visa reklam etc.

The9 verkligen försöker att tillhandahålla internationella utvecklare som vill komma åt en kinesisk publik med en one-stop-solut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar