onsdag 15 december 2010

Google i skottgluggen för att främja eget innehåll framför konkurrerande webbplatser

Intressanta nyheter ses i http://www.engadget.com/2010/12/14/google-under-fire-for-promoting-own-content-ahead-of-competing-w/:
Detta är inte precis ett nytt påstående , men tanken är sprider sig snabbt: Google är tuning sökresultat att gynna sig själv, och kanske det är inte helt rättvist. Även om EU är redan undersöker Google för potentiella antitrust brott, nyligen publicerad artikel i Wall Street Journal citerar en flera amerikanska företag som inte är alltför glada själva som hävdar att Google Places, Product Search och liknande tog en stor chomp ur sina trafik. Googles försvar, som vanligt, vilar på dess hemliga algoritmer, som påstås inte manipulerats på något sätt, och tillade att framträdande placering av plats-och produktutveckling baserad sökresultaten är bara ett sätt att få användarna snabbare svar på sina frågor. Om du skriver "dagspa nyc," du letar efter vissa tillgodosedda förslag, eller hur? Och vad av dem som hävdar annorlunda? Tja, o bviously de är i förbund med Microsoft .

Google i skottgluggen för att främja eget innehåll framför konkurrerande webbplatser publicerades ursprungligen på Engadget on Tue, 14 Dec 2010 20:39:00 EDT. Se våra villkor för användning av foder .

Permalink | källa Wall Street Journal , Google Public Policy Blog | Tipsa | Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar