lördag 16 juli 2011

Hur Analytics formar sociala spel

Intressanta nyheter på url:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/FpufF3DR7dQ/How-Analytics-Are-Shaping-Social-Games:
Data mining och kund spårning är bekanta begrepp från online-reklam, men en artikel i Guardian undersöker hur statistik och analys blir en stor del av det sociala spel som människor spelar också. Denna sammanslagning av spel och reklam låter precis lika osmaklig som man kan förvänta sig: "Medan traditionella spel är om att skapa stora makro-miljöer för spelare prospektering, är freemium om mikro-hantera varje steg spelaren tar emot att faktiskt köpa någonting" En utvecklare kan. bygga "trattar" som skildrar spelaren åtgärder som leder till en ekonomisk omvandling som köper extra innehåll eller virtuella merchandize, säger Justin Johnson, CTO på Playmetrix, ett annat brittiskt företag specialiserat på spel Analytics. "Det är sedan ner till utvecklaren att använda denna analys att förbättra konverteringen genom att ta bort hinder och flaskhalsar som kan vara inneboende i design. " ... Det är en märklig affär. I free-to-play universum är varje spelare handling en potentiell metriskt i en intäktsmodell. In-game beteende är en algoritm som behöver redas ut och de-kodade. Utvecklare har att driva som ett slags hemlig polis byrå, effektivt buggning spelare - ger Playmetrix programvaran dem att bädda in "kalla ryggar" i sina spel kod som utlöser när spelare gör något av intresse här är alla visualiseras via grafik och diagram så verksamhet blir infographics ".. "

Läs mer om denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar