tisdag 6 september 2011

Microsofts Surface Garage: A Cross-avdelningen Development Team, med pizza och öl

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/dWezQvlRNk0/:
dots1

Trots att den enda TechCrunch författaren i Seattle, får jag inte ut till Microsoft nästan lika mycket som man kan förvänta sig. Faktum är att det är på andra sidan en stor sjö och att få det vanligtvis innebär en hel del trafik. Men när jag får en inbjudan som jag gjorde nyligen, att delta i en slags inofficiell Surface utvecklarnas klubb för ett möte, det är svårt att säga nej. Löftet om gratis pizza hade ingenting att göra med min entusiasm. Jag gillar ytan.

Så det var att jag fick gå med en grupp utvecklare från hela Microsoft som de spitballed idéer, jämförs nya projekt, och utvecklat en ny funktion som jag såg. De inledde inte mig i mysterierna i enheten eller svära mig att sekretess gäller planerna på världsherravälde, men jag fick se några häftiga nya ytan program och bidra till utvecklingen av en ny funktion. Dessutom hade de Alaskan Amber.

Jag kom på Microsofts campus (en av dem i alla fall) runt 6, och efter vandrande fruitlessly för en kort tid (navigera företags arkitektur är inte min starka sida) Jag tillfångatogs och fördes till ett konferensrum där ett tiotal personer eller så var klädd runt bord som om ett veckomöte. Efter några introduktioner, var syftet med denna hemlighet samhället förklaras.

Det visar sig att vissa människor verkligen älskar att arbeta med ytan. Så mycket så att de inte kan få nog under arbetstid! Så det här återkommande händelse skapades, med pizza och förfriskningar, för att göra det värt den extra tid som läggs i. Det fanns folk från spel, Windows, Kinect, marknadsföring, en riktig tvärsnitt av Microsoft livet.

Jag fick då en kort rundtur i en del saker som folk i gruppen hade utvecklat på fritiden, för det mesta på egen hand. En enkel men mångsidig pamflett presentation app, ett slags papperslös soffbord, talade till ytan är tragiskt kommersiella endast tillgänglighet:

Men en utvecklare, som jag själv ett fan av "shmups," hade satt ihop en rudimentär men lovande skytt med verkliga livet polletter för att styra din fartyg. Du kanske kommer ihåg en tid tillbaka när vi gick för att se en Dungeons & Dragons spel för Surface, komplett med figurer, trollformler och kobolds. Som ni kan se nedan och på toppen av denna artikel, är detta spel lite mer frenetisk.

Prickarna utgår från olika platser och det är ditt jobb att navigera dem. Du flyttar ditt skepp runt, peka den där du vill skjuta och så vidare. Att ha ett fysiskt objekt att leka med hjälper till att åtgärda bristen på taktilitet som ibland gör pekskärm spel så otillfredsställande.

Senast var en intressant fusion av två innovativa Microsoft-produkter: ytan och Kinect. Detta är en slags "morgonen briefing" app som är tänkt att köras på ditt vardagsrum är sysslolös TV, som man kan tänka sig kan en dag ha en pekskärm och djup avkänning kamera inbyggd i. Idag var det en upprätt Yta 2,0 och ett lager Kinect:

Du ser alltid folk i filmer som i framtiden att prata med sina datorer, kontrollera dem med en gest, och så vidare. Detta är ett småskaligt försök till något sådant som folk faktiskt kan använda. När du är på avstånd, visar den stora kornighet info som vädret, kommande möten, och så vidare. Du kan säga "mail" och det ska gå över till e-post, eller "kalender onsdag" och det kommer att byta till den. Och när du närmar dig, känner det din närhet med Kinect och växlar till en pekskärm läge där du kan t

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar