tisdag 6 september 2011

Seedcamp flexar uppåt med sin största Vecka Ändå

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/qy8eTVrFxfc/:
IMG_5062

Seedcamp Week har den årliga veckolånga session som drivs av Europas äldsta tech start gaspedalen, startade i London, och det ser ut som den största hittills. Framför allt ser den här veckan ändringar i hur Seedcamp har fungerat i det förflutna som visar en tydlig uppgång i hur Europeiska tech scenen är kåpan.

När Seedcamp började först i september 2007 - samma vecka TechCrunch Europe lanseras - det finansieras sex av 20 företag som gällt.

Denna vecka 16 av de 20 Seedcamp företag som gjort denna vecka har redan fått den första Seedcamp investeringen. Seedcamp investerar normalt € 50.000 (för 5-10%) som standard men ibland de investerar mindre för mindre av ett spel, (även om just dessa termer vanligtvis inte avslöjas).

Kontrasten med föregående år är att 13 företag fick investering och det inte fanns någon uppföljning om finansiering.

En annan förändring är att förra året var det en tävling med alla lag för investeringar. I år fyra återstående som inte har haft den initiala investeringen (av de 20) kommer att intervjuas i slutet av veckan.

Och i slutet av veckan, till företag som enligt Seedcamp och mentorer vara topp tre i alla 20 får en prissumma, som de kan använda som en del av en "uppföljning" runda. Vinnaren får € 25.000, blir tvåa € 15.000, vinner tredje plats € 10.000.

Slutligen, det finns inga "nya" lag på Seedcamp denna vecka. Alla av dem har dykt upp på Mini Seedcamp dagar redan vid events runt om i Europa. Under åren som gått fanns det alltid några vilda kort - i år är detta den "creme de la creme", om du vill.

Nu, efter fyra år man skulle kunna tro att vi skulle börja se vissa avfarter bland tidigare Seedcamp företag och ett nytt ekosystem utvecklas runt den. Men bara Mobclix var förvärvades förra året för en känd $ 50m - en ganska bra "europeisk" avsluta.

Samtidigt många tidigare Seedcamp företag pågår fortfarande, men utgångar är, som jag påpeka ovan, tunna på marken.

Men vi bör oroa dig inte. Som en Seedcamp investerare berättade för mig igår "Vi kan se en exit snart bilda en före detta Seedcamp företag, men vi är avslappnad om det. Vi skulle hellre se dessa företag bygga upp till den punkt där de kan slå ut den ur parken. "Jag tror det är rätt att ta den här. Det är ovanligt för företag att se likviditeten händelser i denna korta tid, och det är bättre att inte fokusera på en utgång ändå.

Dessutom trend bland de företag valde i år är en blandning av utveckling på befintliga affärsmodeller och störningar av traditionella industrier.

Så alltså, GrabCad riktar den traditionella sektorn av teknik. Farmeon handlar om riktade till jordbrukssektorn. Vox.io handlar om utvecklingen av tredje generationens telefoni - du får bilden.

Men jag kommer att utforska den nystartade valde i ett separat inlägg inom kort.

(Ovan, Seedcamp är Carlos Eduardo Espinal, Saul Klein, Reshma Sohoni)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar