tisdag 6 september 2011

Varför mina fysiker tror att de vet allt (och varför de har fel)

Intressanta nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/FOrU2ar3toY/why-my-fellow-physicists-think-they-know-everything-and-why-theyre-wrong.ars:

På denna långa Labor Day helgen i USA, ger vi dig en rad insändare från olika Ars skribenter och vi vill gärna ha dig med i konversation i kommentarerna.

En av de viktigaste sakerna som jag har lärt mig under min tid att skriva för Ars Technica är hur lite jag vet. Titta på min rygg katalog av historier och du kommer att märka att de flesta av mina artiklar är kombinationer av kvantmekanik och optik. Då och då vågar jag in i spända territorium kosmologi, materialvetenskap, och klimatologi. Ännu mer sällan, chef jag ut i naturen och skriva något om medicin eller biologi.

Jag alltid bara skriver dessa artiklar om tidningarna som de bygger är skrivna helt klart, jag vill vara någorlunda säker på att jag inte har manglas forskningen helt. Men om du låter dig spolas ned i intertubes hittar du fysiker och ingenjörer som jag själv expounding om ämnen som ligger långt utanför deras expertområde. Dessa människor är ofta så illa fel att det är svårt att veta var man ska börja med något argument för att motverka dem.

Jag tycker det är ganska frustrerande eftersom dessa är förmodligen smarta människor. Så vad går fel med oss ​​fysiker?

Läs resten av artikeln ...

Läs kommentarer till detta inlägg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar