söndag 10 juli 2011

Eric Schmidt: Du vet inte om det är en bubbla tills bubblan Slutar

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/bAP0chvqRe8/:

Tidigare i veckan, Google styrelseordförande Eric Schmidt gav en över 70 minuter långt samtal med pressen i Sun Valley konferens här i Idaho. Mot slutet av talet, frågade en reporter tidigare Google CEO om han, liksom många i media världen, tycker vi är för närvarande i en teknisk bubbla och vad Googles $ 1670000000 2004 IPO på en $ 23000000000 värdering (Googles nuvarande värdering är 171,43 miljarder kronor) innebär i ljuset av dagens börsintroduktion värderingar.

"Åh vi var underprissatt," Schmidt skämtade, innan anmärka att han faktiskt inte visste om vi är för närvarande i en bubbla.

"På den allmänna frågan om bubbla, i första hand du inte vet det är en bubbla tills bubblan slutar, per definition. Den regel jag satte för mig själv för 10 år sedan var att om pressen kallar det en bubbla då skulle jag vara uppmärksam, och låt mig meddela att New York Times, Wall Street Journal och The Economist har alla skrivit artiklar som säger att det är en bubbla.

Så du har ett par alternativ A) försäljningstillväxten möjlighet för dessa plattformar är så stor att man kunde få den typ av intäkter acceleration som motiverar värderingar. B) Du har en likviditetskris där du inte har tillräckligt med aktier, och de är artificiellt höga. "

När en journalist påpekade att det lät som Schmidt var "övertygad båda hållen", sa han att det är svårt att veta om värderingarna är rättvisa tills en betydande del av aktierna kom ut på marknaden, oftast när anställd låsningar ut, vanligtvis efter sex månader, "Du kommer inte riktigt vet svaren fram till 2012", sa han.

Den enda tydliga saken just nu, Schmidt sade, var att fastighetsvärdena kommer att gå upp. "Unga människor som behöver bostäder kommer att gå till områden av knappa bostäder resurser och det kommer att bli konkurrens om hus och huspriser kommer att gå upp. Så för dem är det inte en bubbla det är faktiskt ett hus. "

På vilken verkan om någon av sju års erfarenhet av marknaden har haft på hans perspektiv på Googles börsintroduktion, Schmidt sade, "Google börsnoterades på en helt annan tid, på vad folk trodde var en otroligt hög värdering, och låt mig påpeka att vi har aldrig handlas under vår öppning pris. "

När man trycker igen genom en reporter för ett ja eller nej, gav Schmidt följande enkla svar, "Jag tror inte att det är mitt jobb att ringa på marknaden. Det är ett misstag för mig att säga vad marknaden bör tänka ... Jag är inte en lysande investerare. Om jag vore en briljant investerare då kanske jag skulle ha lite status. Jag är datavetare. "... En datavetare med en $ 7000000000 nettoförmögenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar