söndag 10 juli 2011

Makt till folket

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/vfJt5Y6UU0c/:

När jag skriver detta, en UPS-enheten piper ilsket bakom mig, över morra av halv-ett-dussin dieselgeneratorer på gatan utanför. Jag är i ett internetcafé i Leh, en stad inbäddat i ett Himalaya dal omgiven av 6000 meter / 20 tusen fot toppar, den snabbt växande Indiens huvudstad nordligaste territorium Ladakh . Det är helt klart vuxit ur dess elektriska kapacitet, elavbrott drabbade flera gånger om dagen.

Kraftproduktion är en djupt unsexy men djupt viktigt ämne i utvecklingsländerna. Teknik är ivrigt att omvandla liv runt om i världen även när du läser detta, men en brist på tillförlitlig elektricitet är ett massivt hinder även i större städer, än mindre avlägsna byar.

Folk tycker olika ofullkomliga och geniala sätt att hantera. Jag var en gång på en flodbåt i Guatemala vars kapten distribueras nyligen drivs telefon batterier till invånare utspridda längs floden, och samlade sina gamla för att ladda när han återvände till civilisationen. Du hittar butiker som säljer småskalig solenergi utrustning i avlägsna små städer i hela Uganda, och enstaka microhydro generatorer i Himalaya, och människor överallt bränna igenom enorma (och giftiga) mängder av knapp (och dyr) diesel för att driva generatorer när deras ljuset slocknar.

Men det måste finnas ett bättre sätt: och allt finns. Framför allt har jag haft mitt öga på Fenix ​​Internationella ett tag nu. Deras ReadySet batteri har två cigarettändaruttag och två USB-utgångar för att ladda radioapparater, lampor och batterier, och kan i sig laddas via sol, cykel, eller en vägg makt. Plus, har de nyligen släppt en universell laddare som kan driva upp nästan alla litiumjonbatteri via en USB-kontakt. (Jag önskar att jag vetat detta innan jag skulle ut på denna resa, jag kunde ha lämnat båda mina kamera-laddare hemma.)

Det blir bättre, och wackier. Det är också denna BioLite spis som laddar din mobiltelefon och Bill och Melinda Gates Foundation nyligen belönades med $ 100.000 till ett projekt som syftar till att använda jordmikrober till celler drivmedel, som det påstås, skulle kunna byggas från grunden, i ett fåtal minuter, för småpengar . Jag måste erkänna jag är lite skeptisk, men jag kommer att titta med intresse.

I det långa loppet, naturligtvis, lokal Micropower projekt är inte tillräckligt för en allvarlig ekonomisk utveckling, du behöver en rejäl och stabil elnätet. Men under tiden, är en lite ström en hel del bättre än ingen, och kan och gör en enorm skillnad. Så här är förhoppningen att dessa mikrober är en megahit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar