söndag 24 juli 2011

Microsoft Online Business för året: Mer än $ 2,5 miljarder ... Förlorat

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/5wC8kZwVBP4/:

Microsoft hade ett helvete av ett år. Deras bästa någonsin i själva verket från en intäkt perspektiv . De är inte Apple , men hey, vem? Nästan $ 70 miljarder intäkter för det är främst ett mjukvaruföretag är fantastiskt. Men den stora siffrorna fortsätter att dölja en sak: de gapande, blodiga sår som Online Services Division.

Läsa Microsofts pressrelease på deras resultat, skulle du tro att allt är fantastiskt i divisionen. "Online Services Division inkomster ökade 17% för fjärde kvartalet och 15% för helåret, främst drivet av ökade sökning intäkter." Big tillväxt! Häftigt!

Vänta lite ...

Vad Microsoft återigen bekvämt utelämnas är tal om hur lönsamt divisionen. Det beror på att det inte är lönsamt. Oh boy är det någonsin inte lönsamt. Divisionen förlorade $ 728.000.000 för kvartalet. Anmärkningsvärt är att den näst värsta förlust de någonsin rapporterat - endast $ 4.000.000 blyg av rekordet $ 732.000.000 förlust i Q4 2009 .

Efter att jag påpekade förlusten sista kvartalet var apologeter snabba att hoppa på "de bara behöver mer tid" argument. Jo, otroligt, fortsätter de att flytta på fel sätt. Sista kvartalets förlust var en häpnadsväckande $ 726 miljoner euro. De förlorade på något sätt $ 2.000.000 fler det senaste kvartalet.

Ännu galnare, detta är den 22: a kvartalet i rad som Microsoft har rapporterat en förlust i Online Services Division. Det har inte varit en vinst rapporterats sedan 2005.

Tänk på att för en sekund. 22:e kvartal i rad av förluster. Intäkterna ökar, men förlusterna ökar snabbare. De spenderar mer än två dollar för varje dollar de tjänar.

Och sedan finns det största antalet av alla. För år förlorade Online Services Division $ 2557000000.

Ja, kan Microsoft har råd med dessa förluster tack vare sin andra vilt lönsamma företag. Men vid vilken tidpunkt börjar de att ompröva sin online-strategi?

Spendera mer än de tjänar har fungerat för dem i det förflutna med Entertainment and Devices Division, som nu allt mer lönsam. Men återigen har Onlinetjänster förlorat pengar i nästan sex raka år nu. Och detta var det värsta året hittills. Saker blir värre, inte bättre.

Windows, Business (Arbete) och servrar är i huvudsak subventionerar Online Services (Entertainment ändå inte komma nära täcker förlorar Online Services är att se). Och medan Näringsliv och servrar hade starka år med god tillväxt, krympte Windows verksamheten faktiskt från förra året. Vad händer om andra företag att börja krympa också? Kommer Microsoft att kunna fortsätta att motivera Online förlorar?

Å sin sida skyller Microsoft främst förlorar på Yahoo affären:

OSD rörelseförlust ökade till följd av högre rörelsekostnader, kompenseras delvis av ökade intäkter. Kostnad för inkomster ökade $ 641.000.000 drivs av kostnader i samband med Yahoo search avtalet och ökad trafik anskaffningskostnader. Allmänna och administrativa kostnader minskade $ 157.000.000 eller 60% främst till följd av övergången kostnader under föregående år i samband med starten av Yahoo kommersiellt avtal. Forskning och utveckling ökade $ 117.000.000 eller 11% på grund av ökade antalet anställda kostnader.

Bortse inte annat galet STAT: Microsoft kunde minska allmänna och administrativa kostnader med 60 procent för året, och fortfarande förlorat mer än någonsin.

De närmaste kvartalen kommer att bli intressant att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar