måndag 8 augusti 2011

Hur dina sociala data Will Power Walmart är e-handel

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/YD_5YRqYCbo/:
walmart

Walmart planerar att lansera flera nya projekt den här julen baserad på tekniken man förvärvade från sociala medier start Kosmix tillbaka i april. Kosmix plattform drivs tidigare flera tjänster, bland annat en Twitter Search plats som kallas TweetBeat , en hälso vertikal kallas RightHealth och en hemsida där användarna kan söka på webben efter ämne. Men kärnan i vad Kosmix var byggnaden var något som kallas "sociala genomet" - ett sätt att organisera innehållet i sociala nätverk för att ansluta människor med den information som betydde något för dem.

Nu är det samma teknik i händerna på Walmart, världens största återförsäljare.

Dessa dagar, inte Walmart.com runt $ 6 miljarder euro per år i försäljning jämfört med Amazon.com 's $ 34 miljarder enligt analytiker. "Walmart hade halkat efter inom e-handel", säger Anand Rajaraman, Kosmix medgrundare nu SVP av Walmart Global e-handel divisionen ", och styrelsen insåg att frågan var allvarligt."

Något måste förändras.

Även Rajaraman inte skulle gå in på detaljer om den handfull projekt Walmart har planerat, är det lätt att läsa mellan raderna på gissa på deras karaktär - socialt sök på Walmart.com, skräddarsydda rapporter om aktiva versioner som skickas till e-post eller mobil, Facebook-aktiverade sociala önskelistor eller Gifting program, och vem vet vad mer kan komma i framtiden.

I april, när Walmart förvärvade Kosmix hade redan tagit upp $ 55.000.000 i finansiering från ett antal investerare genom åren. Vad fick Kosmix tilltalande var inte bara tekniken, utan även människorna bakom tekniken: grundarna Venky Harinarayan och Anand Rajaraman, framgångsrik e-handel pionjärer som hade sålt sitt tidigare företag, Junglee, till Amazon. Amazon, arbetade de med VD Jeff Bezos att förvandla Amazonas till en detaljhandel plattform, och uppfann den teknik som nu befogenheter Mechanical Turk.

När Kosmix förvärvades blev det kärnan i en ny grupp på Walmart kallas @ Walmart Labs , baserat i Silicon Valley. På WalmartLabs har grundarna varit upptagen att utveckla projekt som kommer att integrera Kosmix tekniken i Walmart är online och mobila tjänster, inklusive e-handel, Facebook-sidor och mycket mer. Det finns tre huvudsakliga fokusområden för laget: sök, rekommendationer och Serendipity.

Social Search och rekommendationer

I sökningen kommer Kosmix teknologi hämta data från Facebook och Twitter för att förbättra din sökning upplevelse på Walmart.com. Genom att övervaka dina ständigt föränderliga intressen på ämnen som ditt favoritlag eller band, till exempel, kommer Walmart kunna tjäna bättre rekommendationer när du söker sin plats. Det kan fungera så här: du söka efter en ny smartphone och Walmart rekommenderar en man vän bara gillade på Facebook.

Walmart planer på att utnyttja dina sociala data utanför sökning också. Man planerar att direkt rekommendera produkter på sin hemsida. Amazon, förklarar Rajaraman, det är för mycket tonvikt på dina inköp för rekommendationer. "Inköpen ett fönster till dina intressen", säger han "men de är ett litet fönster." Alla som någon gång köpt en present på Amazon bara föreslås liknande poster på varje efterföljande inloggning känner till problemet. Stället för att rekommendera fler reseguider till Paris, långt efter att resan var klar, eller mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar