måndag 8 augusti 2011

Vilken processor ska jag köpa? Intels galen prissättning gör mitt huvud ont

Intressanta nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/asvUs49XYQI/what-processor-should-i-buy-intels-crazy-pricing-makes-my-head-hurt.ars:

Det är dags för mig att sätta ihop en ny dator. Core 2 Duo E6700 köpte jag inom några veckor efter release är nu fem år gammal, och även om den serveras mig väl, när det gäller att spela de senaste spelen och bygga mjukvara i Visual Studio, det är bara inte så snabbt. Både processor och mitt grafikkort, ett Radeon HD 4830, behöver bytas ut med något nyare och bättre. I oktober versionen av Battlefield 3 har slutligen knuffade mig över kanten: Jag behöver en ny dator att spela det spelet i all sin glans.

Detta kommer att vara en stor uppgradering. Jag kommer att hålla min hårddisk, älskade Dell Clicky tangentbord och dubbla Dell U2410 monitorer, men allt annat kommer att gå, moderkort, CPU, RAM, grafikkort, TV-tuner, optisk enhet, och dom är alla upp för utbyte. Optisk enhet, också, jag har tillräckligt med gamla spel på CD och DVD som dikning optiska media är inte riktigt lönsamt ännu.

Många av komponenten val är enkelt nog. Men när det kommer till processorer och moderkort, jag flummoxed. Intels Sandy Bridge processorer har den tydliga resultat leder, så de är det naturliga valet för alla system bygga. Men sedan jag kommit i konflikt med Intels prissättning, vilken ska jag köpa?

Läs resten av artikeln ...

Läs kommentarer till detta inlägg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar