söndag 4 september 2011

AdMob att sluta visa annonser för mobila webben, skjuter Googles utvecklare att använda AdSense

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/n311WVPbNSw/:
admob

När Google köpte mobila AdMob annonsnätverk för $ 750.000.000 år 2009 var företaget försökte tydligt att kapitalisera på den växande mobila annonsmarknaden. Mobil reklam, både på program och den mobila webben, är en naturlig förlängning av Googles display och sök annons affärer. Naturligtvis, eftersom integrationen har skett under det senaste året har vissa AdMob drag varit axed eftersom de inte passar med den övergripande strategin eller för redundans. Till exempel Google slutade AdMob är gränsöverskridande marknadsföring hämta utbyte för några månader sedan. Och nu Google meddelar att det snart kommer att sluta AdMob mobila funktioner webbservrar.

Som Google träffande titeln dess blogginlägg tillkännage förändringen, AdMob är för Mobile App utvecklare. AdSense är för mobila publicister. Även efter över ett år av integration, är Google fortfarande reda ut överlappar varandra och har beslutat att mobil webbpublicister bör huvud till AdSense för att tjäna pengar på sina webbplatser och mobila app förlag ska använda AdMob.

Och för mobila apps reklam, har alla AdSense for Mobile Applications beta-deltagare har bytt till AdMob, som Google säger att nu är det primära annonsen lösning för Mobile App utvecklare.

Google säger att AdMob stöd för äldre WAP mobila webbsidor kommer att sluta den 30 september. För webbplatser och annonser som kan visas på mer avancerade mobila enheter som smartphones kommer AdMob produkten runt för lite längre men kommer också att avvecklas så småningom.

Det är logiskt att det skulle vara någon crossover mellan AdMob och AdSense mobila erbjudanden, och att vissa program och funktioner i båda plattformarna kommer att minska och ytterligare integrationer kommer att göras. Till exempel Google meddelade i höstas att iPhone och Android applikationsutvecklare i AdMob nätverket kommer att kunna visa Google AdSense-annonser när en AdMob annons är inte tillgänglig.

Och trots en del tidigare rapporter att AdMob integrationen inte har gått så bra, det mobila annonsnätverket s är mått växer fortfarande som gangbusters. Det är oklart hur mycket lidande denna åtgärd kommer att leda till utvecklare (Google gör det låter som en naturlig utveckling och integrering), men definitivt inte rimligt att det finns konkurrerande annonsvisningen tekniker inom samma organisation.


Företag:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar