söndag 4 september 2011

TV i molnet

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/Z6smaF_medE/:
TV cloud

TV flyttar till molnet. Det är oundvikligt, precis som andra typer av media från böcker till musik allt levereras över Internet. Netflix, Hulu, och även Apple TV gör inbrytningar när det gäller att distribuera traditionell TV-program och filmer till Internet-anslutna skärmar. YouTube håller greppa mer av vår uppmärksamhet och står för 7 procent av den totala tid som läggs på Internet i USA, enligt comScore.

Och ändå TV: n (och filmen) industrin har visat mer motståndskraftiga mot förändringar än någon annan form av media. Förändring kommer, men det kommer inte att ske så fort som det är med musik, nyheter eller böcker.

TV-branschen är att gräva i. Starz är att gå bort från sitt innehåll handskas med Netflix. Hulu verkar vara trampar vatten samtidigt som den försöker sälja sig själv . Även Apple har svårt att ändra modellen. Den senaste tiden steg tillbaka från sina försök att erbjuda uthyrning TV-show (en röra vi såg komma en månad sedan) eftersom TV-nät någonsin bara deltog halvhjärtat.

Men inte tvivlar någon verkligen som så småningom Internet kommer att triumfera här för att krossa stela programguiden att kabel-och satellit bolag knuffa ner i våra halsar? De flesta av oss bara titta på några tiotal kanaler regelbundet, men vi betalar för 500. Om vi ​​kunde prenumerera på en per kanal eller per show grund, många av skulle. Det är bara så uppenbart att bättre upplevelse börjar med att låta folk se vad de vill, när de vill, oberoende av enhet de vill, oavsett om det är deras tv, laptop, iPad eller mobiltelefon. Men det räcker inte. TV i molnet handlar inte bara om att flytta distribution. Det handlar om att göra det lättare att hitta och dela med nya program, och förändra vårt sätt att konsumera dem. Det handlar om att göra TV smartare (? Riktigt jag bara säga det) i ett senare inlägg om detta ämne, Asymco är Horace Dediu nyligen skrev :

Till skillnad från Smartphone som bara kunde ha uppstått för att utnyttja Internet, har TV inte "smarta material" att utnyttja. Den "smartness" måste inte vara i boxen, men i programplaneringen.

Naturligtvis menar jag inte det finns en brist på bra programmering. Vad jag menar är att det inte innovation i vad ett program är-jobbet är det hyrde att göra. Hur den och dess fördelning passar in i en människas liv. TV-program har inte förändrats under ett halvt sekel. De har samma genrer, samma tid, samma affärsmodell, samma serie, format och schemaläggning och samma värdekedjor som när "I Love Lucy" hade premiär 1951. De antar människor tittar på TV under samma tid varje dag (samtidigt som ingenting annat.) De kan också ta människor lika påverkas av märke annonsering och att publiken är i stort sett homogena.

TiVo försökt att göra TV smartare, men det var också ut foxed av kabel-och satellit bolag, som adjungerad sin DVR teknik och stack den i sin egen set-top-boxar. Även TiVo är nu tvingar dem att betala patentet licensavgifter är TiVo sig på tillbakagång som konsument varumärke. Allt du behöver göra är att titta på diagrammet nedan Ed Bott på ZDNet ihop jämföra söker efter termen "Netflix" kontra "TiVo" och "Media Center".

Bott avslutar:

Du kan inte be om en tydlig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar