söndag 4 september 2011

Varför hänga med RSS är giftig för produktivitet, förstånd

Intressanta nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/OzR-uL9zHQ8/why-keeping-up-with-rss-is-poisonous-to-productivity-sanity.ars:

På denna långa Labor Day helgen i USA, ger vi dig en rad insändare från olika Ars skribenter och vi älskar att ha dig med i konversation i kommentarerna.

På ytan verkar RSS bra för dem av oss som vill hänga med på allt som händer på internet, och då menar jag allt. Som för mig, jag använder RSS regelbundet med fem minuters mellanrum för ganska mycket hela tiden jag är vaken. Jag använder RSS för både arbete och personliga skäl-det hjälper mig att hålla koll på praktiskt taget varje tech webbplats som är viktigt för att garantera att jag aldrig saknar någonting, plus att det låter mig se till att jag är på toppen av mina vänner "och familjers liv via deras bloggar. Om inte för RSS, kunde jag hålla aldrig upp på någonting. Eller skulle jag?

Två gånger på lika många veckor under augusti månad var jag tvungen att gå utan min dyrbara RSS-flöden. Detaljerna spelar ingen roll-det inte fanns tekniska begränsningar på min Internet-anslutningar vid tiden, men mina erfarenheter under och efter den stora pauser från RSS verkligen öppnat mina ögon för hur onödigt det faktiskt kan vara att mitt liv. Inte nog med att jag lyckas hålla koll på de viktiga tech grejer bara bra, jag var snabbare och mer produktiv när du arbetar. Jag gjorde också mer medvetna beslut om vems personliga ramblings jag faktiskt ville läsa vid en given tidpunkt, öka min fokus och förståelse för dessa tjänster och ta av den tunga vikten av skuld och skyldighet att hänga med i allt.

Vågar jag säga det, men kvaliteten på mitt liv och arbetar bättre när jag gick utan RSS. Och jag tror att det kanske för dig också.

Läs resten av artikeln ...

Läs kommentarer till detta inlägg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar