söndag 4 september 2011

Hur sälja ditt företag

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/gcEyJtG65E4/:
alec baldwin selling

Redaktörens anmärkning: James Altucher är en investerare, programmerare, författare och entreprenör. Han är VD för Formula Capital och har skrivit sex böcker om investering. Hans senaste bok är han ger bort gratis . Han byggde och sålde Återställ, Inc 1998 och Stockpickr.com under 2007, bland annat. Du kan följa honom @ jaltucher .

Jag är en ganska bra säljare, men jag är den sämsta förhandlare. Om jag säger, "köp min bil för $ 10.000" och någon säger "$ 8000," Jag skulle bara rycka på axlarna och säga "ok". I själva verket hände det.

Vissa människor kan vara bra på båda. Men jag tycker det är väldigt svårt. Per definition. När du är en säljare du vill att den andra killen att säga "ja". När man är en förhandlare måste man vara villig att säga "nej", oavsett vad den andra sidan säger.

Så även om de inte är totala motsatser, målen är helt annorlunda. Men stora bilden:

Förhandling är värdelös. Försäljningen är allt.

Varför? För när någon säger "ja" till dig, du är i dörren. Så småningom så kommer du att få flickan i sängen (eller kille, vad som helst). Om du förhandlar precis vid dörren, så du kanske måste gå bort och prova nästa hus. Det tar tid, energi och fortfarande kanske inte fungera.

Några exempel på min dåliga "förhandling" som har fungerat för mig.

A) Jag sålde min första verksamheten för mycket mindre än andra Internet-företag gick till på samma gång. Men det var 1998, var Internet på väg att gå i konkurs, men först alla bestånd gick upp. Många företag i samma kategori höll ut mer och slutade gå i konkurs. Även de killar som säljs för mycket mer, gick sönder när de inte sälja sina lager.

B) Jag gav 50% av mitt andra företag, Stockpickr till thestreet.com för inga pengar. Blogginlägg skrevs om hur dåligt min affär var. Men när någon äger 50% av din verksamhet, vård de om vad som händer. De var tvungna att köpa mitt företag fyra månader senare hellre än att riskera att någon annan äger 50% av den. För företag de ägde bara 10% av de gav upp på dem. Jag kunde sälja ungefär fyra månader innan marknaden nått sin kulmen. Efter det, det skulle aldrig har hänt. Min enda anställd slutade på mig eftersom han var så äcklad med affären jag gjorde. [Se, hur jag sålde Stockpickr, Usama bin Ladin, och konsten att förhandla]

C) Jag sålde min fru Claudia bil för $ 1000 mindre än hon ville. Men nu var bilen borta. Vi behövde inte oroa sig för det. Det var värt $ 1000 till mig.

D) Jag fick mitt gamla företag att göra hemsidor för New Line Cinema för $ 1000 en film . Det var 1 / 200 vad vi fick för att göra "The Matrix" även om en del av platserna var i samma storlek. Varför gjorde jag det? Det bästa formgivarna ville bli anställd av oss att arbeta på dessa filmer. Under tiden stannade de sent på lördag kväll för att arbeta med Con Edison webbplatser som betalat mycket bättre. Jag har inte förhandla alls.

E) Jag gav bort min sista bok gratis och säljs även den på Kindle för $ 0,99 i stället för ett högre pris. Men detta fick mina idéer på mer och 20.000 + människor har laddat ned boken. Se ovanstående länk för hur man får boken gratis.

F) Jag får erbjuder e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar