tisdag 9 augusti 2011

Bloomspot Höjer 40 miljoner dollar för att bevisa sin lokala erbjudanden modellen fungerar - och de garanterar Det spelar

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/VdauIm1R488/:
5A5 Private Offer2

Med Groupon på väg att gå allmänheten , och Google, Facebook och bara om alla andra rusar för att kopiera idén, det finns ingen tvekan om att modellen har varit en enorm hit med konsumenter. Men det finns fortfarande några frågor om hur mycket det hjälper de företag som erbjuder de erbjudanden. Det är i huvudsak en lockvara modell, så den framgång mått kan vara svårt att exakt mäta. Bloomspot har en ta på sig denna modell bygger på framgång - för både handlare och kunder. Och investerare köper in i den stora tid - till ett belopp av en ny 40 miljoner dollar i finansiering.

För att vara tydlig, inte Bloomspot inte orientera sig runt gruppen erbjudanden. Istället fokuserar de på erbjudanden från högkvalitativa köpmän som vill ansluta med sina bästa kunder. Sade ett annat sätt, de är inte ute efter att skicka erbjudanden till massorna, de är ute efter att ansluta vissa leverantörer med (förhoppningsvis) trogna konsumenter. Den erbjuder de tjänar mer skräddarsytt för specifika intressen och demografi. Och återigen, de tror att de nu har spikat den modell som kommer att fungera.

"Vi har stängt slingan på affärsmodellen", Jasper Malcomson , Bloomspot VD och grundare, berättar. Det viktiga är data.

Bloomspot får tillåtelse från både användare och leverantörer för att titta på och analysera data kreditkort du använt på platser där Bloomspot körs ett erbjudande. Det ger dem möjlighet att se inte bara att ett erbjudande har använts, men hur det gjorde i form av bidrag säljaren säljer andra produkter till kund. Ja, de är ute efter att se om "lockvara" är faktiskt en "lockvara", eller egentligen bara en "förlust". De presenterar sedan dessa data tillbaka till säljare i ett fullständigt öppet sätt. ( Här är ett urval av vad dessa uppgifter ser ut , självklart anonyma så det kan göras till ett prov.)

Men här är den verkliga nyckeln: Bloomspot använder dessa data för att förutsäga hur mycket en kund kommer att spendera med en köpman baserat på erbjudandet. Och de garanterar en viss nivå av lönsam spendera. Om erbjudandet inte leder till att gör Bloomspot upp skillnaden från sin egen provision. Med andra ord, säljaren kan verkligen inte förlora.

Bloomspot är bekväm nog i sin modell att göra detta (liksom göra data helt genomskinlig). De har kört sin specifika högkvalitativa erbjuder flera månader nu, så de har data att säkerhetskopiera allt detta upp också. De tror att de kommer att kunna exakt förutsäga hur mycket extra att spendera ett erbjudande kommer att skicka till en leverantör.

Okej, men varför skulle en kund gå med på detta - användningen av deras uppgifter kreditkort? Eftersom Bloomspot erbjuder dem ett antal belöningar för deltagande. Först av allt, att erbjuda om du köper en Bloomspot sedan använda samma kreditkort med säljaren, kommer Bloomspot ger 25 procent tillbaka på din nästa erbjudande köp. För det andra blir den fortsatta användningen av samma kreditkort i huvudsak det till ett lojalitetskort för dig. Detta hjälper Bloomspot visar vissa leverantörer att du är en "stor beskyddare" som borde få ett specialerbjudande, utöver dem som ges till allmänheten.

"Allt detta är mest kraftfulla när det handlar inte bara om besparingar," Malcomson säger. "Det är ett erkännande. På ett sätt är det mindre om rabatter och besparingar, och mer om erkännande och status ", säger han och påpekar att platser som Las Vegas har gjort detta i decennier nu. Om du spenderar en massa pengar spel, ett kasino kommer komp andra saker för dig. "På många sätt, det är EXA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar