tisdag 9 augusti 2011

Khronos fartyg OpenGL 4,2 spec, skisserar planer för nya sensorn API

Intressanta nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/kqPob8MA6pE/khronos-ships-opengl-42-spec-outlines.ars:

Den Khronos Gruppen presenterade på måndagen OpenGL 4,2 specifikationen, den nyaste uppdateringen till plattformsoberoende 3D-grafik API.

Den nya spec innehåller en handfull nya funktioner för att förbättra prestanda för gemensamma operationer för att tillåta utvecklare att enklare skapa högpresterande 3D-program. Dessa funktioner inkluderar finkorniga modifiering av texturer, mer effektiv delning av data mellan shader-program, och möjligheten att återanvända former som GPU redan mosaik utan att behöva tessellate dem igen.

I likhet med andra OpenGL versioner 4.x punkt, bör de nya funktionerna att stödjas genom befintliga OpenGL 4/Direct3D 11-klassen hårdvara, som endast kräver uppdaterade drivrutiner för att ge den nya funktionen. Nvidia släppt OpenGL 4,2 drivrutiner idag, medan AMD planerar att släppa en förare med beta-stöd inom kort.

OpenGL är Khronos "bästa kända specifikationen, men gruppen har större mål. Det har redan släppt WebGL specifikation, ett 3D-API för HTML5, till att gruppen planer på att lägga till en ny WebCL specifikation. Precis som WebGL ger OpenGL-grafik för att webbutvecklare kommer WebCL ge heterogena OpenCL-liknande uträkning webbutvecklare, vilket ger dem tillgång till GPU-accelererade beräkningar när så är möjligt, med möjlighet att falla tillbaka till processorn vid behov. Detta gör det möjligt, till exempel för att HTML5 spel innehåller fysik motorer, och för komplexa bild och video bearbetning.

WebCL kommer att utvecklas av WebGL arbetsgrupp och prototyp implementeringar från Nokia, som gått i spetsen för arbetet, och Samsung finns redan tillgängliga.

WebGL kom under kritik från Microsoft i juni, med företaget hävdar att tekniken inte kunde genomföras på ett säkert sätt. Khronos representanter tvist detta påstående, som pekar på säkerhetsfunktioner som OpenGL har lagt till för att förhindra WebGL denial-of-service attacker och antagandet av det gränsöverskridande ursprung resursdelning (CORS) specifikation för att förhindra att information läcker mellan domäner. Gruppen är medveten om att föraren buggar fortfarande kan vara ett problem, men hävdar att webbläsaren vit-och svartlistor kan skydda användare. Khronos säger antagandet av den teknik som kommer att sporra förare utvecklare att fixa sin programvara.

Khronos meddelade också planer på att skapa en generell sensor API. Detta för att ge konsekvent hög nivå tillgång till en mängd sensorer som datorer och smartphones i allt större utsträckning utrustas med-accelerometrar, gyroskop, kompasser, kameror (inklusive djup-tracking kameror som de som finns i Kinect), arrayer mikrofon, och mer. Det finns ingen generell API för åtkomst till alla dessa typer av data, och inte heller för att det hela hålls synkroniserade. Khronos har skapat en ny arbetsgrupp kallad StreamInput att arbeta på detta problem.

Läs kommentarer till detta inlägg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar