tisdag 9 augusti 2011

Facebook Kluster Trådar i News Feed, Öppnar burk maskar

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/gtucS3QxqYc/:
Screen shot 2011-08-08 at 1.39.37 PM

Facebook har varit att försöka lista ut sina News Feed sedan den lanserades 2006, och naturligtvis för att det är Facebook varje gång den förändras vad som helst verkar det att kasta användare till i tumult. Tidigare idag företaget lanserat den senaste inkrementella steg i sin strävan att försöka göra känsla av det stora beloppet av realtids data som processer: Aggregerade ämne kluster i Facebook News Feed.

Facebook är enligt uppgift planerar på att skapa en ofiltrerad News Feed, som skulle öppna dammluckorna på hela ström av saker gemensamt (just nu fodret algoritmiskt filtreras genom saker som hur nära du är den person som delade det recency och avsiktliga handlingar som Tycker om).

Jag gissar som en förberedelse för det massiva ändra News Feed laget tänkte, "Hej, vad är några sätt vi kan göra detta mindre av en skit show?"

Och vad kom de fram till? Även om jag vet inte vad de i slutändan har i beredskap, vad de lanserade idag var Sidan aggregering efter ämne, så att när dina vänner efter något med anknytning till Apple till exempel blir det samman till ett kluster med alla andra historier om Apple och taggar Apple fan-sida. Till exempel ett par berättelser om iPhone resulterade i denna semi-relevanta kluster om iPhone. Förutom att mitt inlägg var inte relevant alls.

Facebook har sagt att det kommer att använda Natural Language Processing att matcha ord i statusuppdateringar att varumärket sidor, men det kommer inte att använda mänskliga redaktörer eller känslor analys för att filtrera bort eller kluster negativa eller positiva historier, eller Corral orelaterade element. "Det kommer oundvikligen att vara komiska eller motbjudande kombinationer av inlägg", säger Inside Facebooks Josh Constine. Se Jesus cluster ovan.

Även om det verkar uppenbart att Facebook gör detta för att öka engagemanget på fansidor verkar det inte att lägga så mycket värde för användare och är ett dugg för varumärken.

Det verkar som det eventuellt kan stöta på många av de problem som Twitter har med sitt försök att tilldela användargenererat innehåll till branded content. Med 700 miljoner användare är risken för falska positiva fantastiskt. Vi kan lika gärna starta "Postat Om underkänd" Tumblr nu.

Men samtidigt som nödvändiga "Jag hatar all förändring" uppror har inletts på väggen där den nya funktionen tillkännagavs har jag inte hört mycket att klaga på mitt eget (relativt mer tekniskt kunniga) News Feed. Kanske för att funktionen inte verkar kunna genomföras över hela linjen.

Jag personligen har inte sett ett kluster sedan runt 03:00 CET idag och en användare rapporterat att det foder som nyligen aggregera länkar gammaldags sätt ak ett "... 5 av dina vänner delade en länk."

Kanske någon där uppe i Palo Alto insåg vad de försöker åstadkomma var jäkligt hårt och unlaunched? Jag har bett Facebook PR om de har dragit tillbaka alls på funktionen och har ännu inte fått yttra sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar