onsdag 31 augusti 2011

"Respekt Explorer kulturarv"

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/I6FfBOtwKuM/:
8816

När bilderna började cirkulera i går för det nya gränssnittet för Windows Explorer i Windows 8, var jag säker på att de var ett skämt. Visst var detta en lök mock-up. Eller kanske de var från vissa Apple-fan gör narr av Microsofts estetisk design som mer är ganska ofta ... mer. Jag menar, det finns inget sätt att detta är något Microsoft verkligen kunde släppa - och än mindre under 2012, eller hur?

Fel.

Som Windows-chefen Steven Sinofsky och Windows ledningsgrupp medlem Alex Simons detalj i längden på byggnaden Windows 8 blogg, dessa skärmdumpar är mycket påtaglig. Och inte bara det, har hela Windows-teamet gjort klart omfattande forskning och lägga mycket tid på den här funktionen. Det är precis därför de är galande på sin blogg. Hela inlägg skriker: "Titta hur mycket läxor vi gjorde!"

Samtidigt finns det en underton till posten: Microsoft är nervös. De är att publicera dessa skärmdumpar nu så de kan få feedback. För mig tyder detta på att medan Microsoft är övertygat om att de gjorde sina läxor, de är faktiskt inte säker på själva produkten. Inte heller bör de, med tanke på reaktionen.

Även om det bör vara någon överraskning att Apple styvnackade ogillar utformningen av den nya Windows Explorer, även massor av Windows watchers är försiktiga . Men min uppfattning är detta värre än din typiska " Microsoft har ingen smak "kritik. Den design och användargränssnitt här är helt enkelt en av de värsta saker jag någonsin sett i något program - än mindre något som kommer att användas av hundratals miljoner användare.

Det är inte bara att det är väldigt rörigt, ojämn och förvirrande (vilka alla är), är det att den visar att en stor del av Microsoft är på väg åt fel håll när kommer till framtidens datoranvändning. Det är min övertygelse att enkelhet och elegans i allt större utsträckning kommer att vinna dagen som datorer fortsätter att vara invävd i vår vardag. Detta Utforskaren katastrof visar att Microsoft anser det motsatta.

Kanske jag har fel. Microsoft, trots allt, är ett av de största företagen i världen som gör miljarder dollar på intäkter varje kvartal. Men jag har sagt det här under de senaste åren. Under denna tid har Apple, ett företag som utstrålar precis vad jag talar om, rest sig ur askan för att bli den mest värdefulla företaget på planeten - hoppar långt före du-vet-vem.

Samtidigt är PC-tillverkare, Microsofts viktigaste partner i deras kamp för framtiden, släppa som flugor. HP, den största PC-tillverkaren i världen försöker att sälja sina PC-verksamhet. Acer, som nummer två PC-tillverkaren, bara postat ett kvartals förlust för första gången någonsin.

Men återigen, jag kanske galen. Kanske är jag ur kontakten. Så jag sprang en omröstning i går för att se vad ett större stråk av befolkningen tycker om detta nya Windows Explorer-gränssnittet. Efter över 1300 röster, resultaten är följande:

  • 47% röstade för "Det är hemskt"
  • 8% röstade för "Det är fantastiskt"
  • 19% röstade för "Det är okej"
  • 26% röstade för "Det är det värsta jag någonsin sett"

Det är 73 procent som hade en negativ reaktion på funktionen.

Visst, jag antar att man kan hävda att många av mina Twitter-anhängare kommer sannolikt att vara pro-Apple. Men jag lägger omröstning på Google + en

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar