onsdag 31 augusti 2011

Garmz Vrider man blir Lookk, syftar till att Störa cykel modeindustrin

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/OlMZsWFvja8/:
77952v5-max-250x250

Som en catwalk-modell snurra på banan, Garmz, en start som gör att kommande modeskapare att skära ut det traditionella nätverk av köpare och säljer kläder direkt till konsumenter, är idag omprofilering som Lookk och tillkännage nya Seed investering.

Eden Ventures har tagit ledningen på investeringen. Villkoren var hemlig, men källor säger Eden gick in för drygt £ 500,000. Andra Angels investerare har gått med i runda varav 500 Startups grundaren Dave McClure, Kima Ventures och Företagsänglar Sherry Coutu, Richard Titus, Tom Hulme och Net-a-Porter grundare Carmen Busquets. Autostart är en före 2010 Seedcamp vinnare och tog standarden £ 50.000 investering då.

Lookk låter nya modedesigners ladda design - det är då röstade på av konsumenterna. De vinnande produceras av Lookk egen interna verksamhet med Lookk ansvarar för tillverkning, distribution och utbetalning av bitar, inklusive alla tillhörande kostnader.

Som ni kan föreställa er det finns massor av blivande modedesigners som skulle hoppa på en sådan chans att hoppa bock den relativt långsamma modebranschen.

Andreas Klinger, grundare och COO för Lookk, säger namnbytet inte innebär en förändring i affärsmodell eller ledning av företaget, utan mer ett försök att bättre spegla sin vädjan till formgivare. Den nya webbplatsen är definitivt mycket snyggare att den tidigare inkarnation.

Han förklarar att det tar flera år att få ett rykte som en modedesigner bland de köper nätverk. "Köparna inte kan lita på nya designerns namn för att sälja så de kan inte beståndet sina kläder och konsumenterna kan inte köpa det LooKK behandlar denna fråga genom att muta designers och konsumenter tillsammans," sade han.

Men jag tror att den sociala aspekten av Garmz inte gick så virus som kanske det kan. Sajten har 16 tusen fans, så inte så många som man skulle kunna tro efter en bra verksamhetsår. Detta förklarar kanske den nya varumärken.

På webbplatsen står också en viss konkurrens av slag. NotJustALabel.com är en marknadsplats för avant-garde mode, till exempel. Men ingen annan plats hela slutet till slut hela vägen fram till skapandet av mönster. Detta skapar ett hinder för inträde mot konkurrens, vilket Lookk kan utnyttja.

McClure säger att de muntligen kommit överens om informella villkoren för ett år sedan, men dokumentationen tog längre tid än väntat. Han säger att laget kombinerar "Great design känsla, SEO struktur - en bra kombination av teknik en visuell design färdigheter. Det är ovanligt att hitta en kombination av hackare och färdigheter hipster i ett lag samtidigt. Och jag är peppad över folkmassan sourcing spelar som Lookk. "

Startprocessen är en skapelse av Tamas Locher, Andreas Klinger och Gilbert Wedam.


Företag:
GARMZ
Hemsida:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar