Marknadsföring teknikföretag Fiksu har släppt nya data som visar en nedåtgående trend i mobilen installationer på iPhone. Ökningen i stora drag, är marginell, med tanke på storleken på iPhone användarbas, men någon icke-rörelse uppåt är nyfiken.
Säger Fiksu var det en nedgång från 4.505.000 iPhone app installerar per dag i juni till 4.250.000 ca installationer per dag i juli.
Den Fiksu App Store Konkurrenskraftiga Index mäter den genomsnittliga sammanlagda dagliga nedladdning volym Top 200 gratis iPhone apps i USA, och köps dess data från 2,7 miljarder mobil app åtgärder registreras av apps på Fiksu för Apps användaren förvärvet plattform. Dessa åtgärder inkluderar applikation startas, registreringar och i-app köp, bland annat.
Säger Fiksu VD Mika Adler, "en orsak [för den nedåtgående trenden] skulle kunna vara avsaknaden av incitament för kampanjer som många hade använt för att bulk köpa nedladdningar och öka rang. App marknadsförare börjar nu att omfördela budget till icke-incitament för kampanjer som kan leverera en högre lojal takt användaren konvertering till en lägre nettokostnad. "
Som du kanske minns, klämmas Apple ner på incitament installeras i april och började avvisa program som använder pay-per-installera eller erbjuda väggar från iTunes App Store.
Fiksu noterar också att kostnaden för att förvärva en trogen användare (enligt dess Kostnad per Loyal Användare Index) minskade också. I juli, efter fyra månader ökar, doppade kostnaden 5,5% till $ 1,20.
Så är Apples nedslag på incitament installerar riktigt att skylla på här? För detta vände vi oss till marknadsledande i ansökan distribution och intäktsskapande, Tapjoy . Intressant, det hade ingen kommentar.
Men Peter Farago av Flurry Analytics bekräftat att den allmänna trenden är korrekt från april till mitten av sommaren, men han kunde inte gå i god för Fiksu specifika siffror. "Med lägre självkostnadspris bort per förvärv (incitament installationer), ser vi priserna går upp", konstaterar han.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar